Dit jaar hebben meer dan 100 internationale kunstenaars zich aangemeld voor de Young Artist Award. Cong Ma werd gekozen als een van de finalisten. Ze ontving een onbeperkte geldprijs van US $ 1.000 en exposeerde haar werk in de stand van Platina in Schmuck, in juli 2022.
AJF’s Young Artist Award erkent belofte, innovatie en individualiteit en bevordert de carrières van opkomende artiesten. De wedstrijd stond open voor makers van draagbare kunst van 35 jaar en jonger die momenteel geen beroepsopleiding volgen. De beoordeling was gebaseerd op originaliteit, diepgang van het concept en kwaliteit van vakmanschap. De juryleden van dit jaar waren 2020 AJF Artist Award-winnaar MJ Tyson (VS); verzamelaar en galeriehouder Karen Rotenberg (VS); en docent en curator Chequita Nahar (Nederland).
Ma’s werk vertegenwoordigt een groep uitstekende hedendaagse sieraden. We vroegen haar iets te vertellen over haar achtergrond en gedachten over de toekomst van het vak.
Bonnie Levine: Gefeliciteerd met het feit dat je een van de vijf finalisten bent voor de Young Artist Award 2022. Wat een prestatie! Stel jezelf voor aan onze lezers. Hoe ben je geïnteresseerd geraakt in sieraden? Wat inspireert je werk?
Cong Ma: Ik ben een schilder, een sieradenmaker en een ontwerper. Geboren in een familie van kunstenaars, teken ik al sinds ik een pen kon oppakken. Ik vond mijn interesse in kunstjuwelen omdat het een unieke kunstvorm is, onafhankelijk van enige functionaliteit, maar toch dicht bij de mensen die het dragen.
Wat betekent het voor jou om finalist te zijn? Denk je dat het je in de toekomst zal beïnvloeden?
Cong Ma: Als finalist wil ik het bij kunstjuwelen houden. Ik zie de creativiteit onder alle finalisten en ik ben dankbaar dat ik verbonden ben met deze gemeenschap, vooral na een post-COVID-tijdperk van opkomende technologie en quarantaine. Door in deze gemeenschap te zijn, zal mijn bewustzijn met de tijd meegaan, en dat is belangrijk voor de ontwikkeling van een kunstenaar.
Vertel ons over het werk waarmee je hebt gesolliciteerd.
Cong Ma: Ik zie sieraden als een middel om te leren over allerlei soorten kennis die me interesseren. Mijn interesse in geometrie en hogere dimensies inspireerde dit oeuvre. Een driedimensionale bal die door een tweedimensionaal ding gaat, lijkt bijvoorbeeld een cirkel te zijn die groeit en vervolgens kleiner wordt totdat hij verdwijnt. Evenzo is een hoek van 90 graden die een schuin oppervlak snijdt dat is uitgevouwen op een tweedimensionaal vlak niet langer 90 graden. Dit zijn fascinerende observaties en fenomenen. Deze illusies wil ik door mijn werk op een abstracte manier overbrengen.
Wat boeit je in het vak van kunstjuwelen?
Cong Ma: Ik geniet van het maken van kunstjuwelen vanwege de vrijheid die het me geeft om op zinvolle manieren te praten over elk onderwerp in de wereld dat me interesseert.
Zijn er frustraties die je ziet of hebt ervaren?
Cong Ma: De relatie tussen mijn kunst en mij is heel natuurlijk. Wanneer ik een idee heb, kan ik ongeveer 90% van dat idee realiseren, en ik ben altijd tevreden. Als er ooit frustraties waren, zou het kunnen zijn dat ik meer technieken in het maken van sieraden zou willen leren om meer van mijn ideeën te kunnen uiten. Maar dat zou enige tijd en toewijding vergen om in de toekomst te leren.
Waar denk je dat kunstjuwelen naartoe gaan? Zie je nieuwe en opwindende trends?
Cong Ma: Ik stel me voor dat het gebied van kunstjuwelen op verschillende manieren gaat. Ten eerste, omdat het publiek relatief klein is in vergelijking met andere kunstgebieden, zou het het potentieel kunnen hebben om erg groot te worden, in die mate dat de definitie ervan dubbelzinnig wordt. Het kan mogelijk versmelten met mode, meubels of technologie in de vorm van games en NFT, die je nooit kunt dragen. Dus mensen willen misschien geen fysiek stuk om sieraden te dragen en noemen, maar ze kunnen de drang hebben om te associëren, te fantaseren en uiteindelijk uit te drukken
Waar zou je over vijf jaar willen zijn?
Cong Ma: Ik wil filosofisch blijven nadenken over kunstjuwelen. Door mijn eigen ervaringen en blootstellingen, kan ik een volwassen theorie in ontwerp ontwikkelen. Ik zie het in de vorm van een verhandeling waarin ik systematisch mijn gedachten zou onderzoeken en mijn kunstwerken die ideeën zou laten weerspiegelen.
Opnieuw gefeliciteerd! Bedankt dat je de tijd hebt genomen om deze vragen te beantwoorden.
Dit is de laatste van onze interviews met de honorees. Lees het interview met Young Artist Award winnaar Mallory Weston hier. Ons interview met finalist Taisha Carrington is: hier. Bekijk het interview van Marion Delarue hier. Je vindt ons interview met Aaron Decker hier.